Materialinköp

Det där med att göra sig av med materialet man har innan man skaffar nytt går inte alltid så bra… Igår damp en tuss handfärgad islandsull i ljuvliga färger (från Spinspirations månadsklubb) ner i brevlådan. Nu ligger den här och funderar på vad den vill bli. Ullen är rätt grov, men fler sockgarner känner jag inte för att göra just nu, så det lutar åt ett par vantar eller en mössa. Men den får nog ligga och vila ett tag. I varje fall till efter Foteviken.

Vad vill jag bli!?!

Foteviken ja, denna höjdpunkt på året. Hade ju tänkt att jag skulle få ihop något ultrasnyggt nytt till mig, men nej, är man lat så är man. Däremot så ska Josef få något att ha på sig så att han slipper gå naken bland de läskiga vikingarna, så vi var ute hos Kerstin i Staffanstorp och shoppade lite.

Nya tyger

Det mörkgröna ska bli en kaftan, det gula ett par byxor och linnet däremellan en skjorta. Det andra linnet och det olivgröna yllet ska bli en ny särk och en hängsleklänning till mig. Josef betalade det också eftersom jag ska sy åt honom. Jag har världens bästa pojkvän! ❤

Andra inköp jag gjort är en visserligen ganska liten, men tillräcklig, växtfärgningsgryta som jag hittade på Erikshjälpen och så har jag beställt lite krapp och annat från Gudruns Ullbod. Nu ska här äntligen bli färgat av! Har varit helt sjukt sugen på det på sistone.

I övrigt har min sjal blivit lite större:

Något oformlig sjal

Och så kom jag på att jag för länge sedan smockat klart de båda ärmarna till min blus. Det blev sjukt snyggt, nu är bara frågan när jag orkar sy ihop allt. Är lite tveksam hur jag ska sy ihop ärmarna på ett snyggt sätt, så att det inte blir alltför knöligt. Men jag får väl köra på den gamla beprövade metoden ”trial and error”. Undrar om den blir klar så att jag kan använda den i sommar… hm…

Snygga ärmar, vart är resten?

Sommaren har varit lugn och skön. I helgen var jag och Josef på Degeberga spelmansstämma; väldigt mysigt och vi dansade tills jag fick ont i fötterna. 😛 Hade tur med vädret och det regnade bara lite på oss, även om det var rejält kallt på nätterna. Fick testa att spela nyckelharpa och det var roligt. Vill ha en egen så att jag kan lära mig ordentligt; det var ju knappast en jättestor övergång från fiol.

Såhär mysigt var det

Om zhunee

Ull i alla former... Samt diverse andra textilhantverk, det är vad som fyller mitt liv i den till synes evighetslånga väntan på jobb. Visa alla inlägg av zhunee

Kommentera

