Säckpipor i öronen

Kom nu på morgonen hem efter helgens Sommer Bordunale i Schaephuysen (om någon vet hur det uttalas, så säg till…). Det har varit en jättetrevlig helg, dans, säckpipor och vevliror överallt. Hade tänkt prova på att spela vevlira, men det blev tyvärr inget av det. Men jag fick iaf en timmes privatlektion i nyckelharpa av en holländsk nyckelharpsbyggare.

Bildbevis!

Jag har knappt rört en nyckelharpa förr, men det gick lätt som en plätt. Nikolaj verkade faktiskt imponerad. Nu kan det ju vara för att jag är blond och har bröst, men kommentaren ”You simply must have a nyckelharpa, if I could afford it I would give you one.” verkade allvarligt menad. Och tyskarna tyckte det var fantastiskt roligt att en svensk tjej åker till tyskland och får nyckelharpslektion av en holländare. De har uppfattningen att alla folkmusikare i Sverige spelar nyckelharpa och de lyssnade inte på mig när jag sade att de absolut flesta spelar fiol. 😛

I vilket fall vill jag ha en nyckelharpa nu. *suck*

I övrigt kände jag mig lite bortkommen i och med att jag inte kan tyska. Det var lite jobbigt att Josef hela tiden fick tolka åt mig när vi gick på workshops. Jag får väl gå en kvällskurs till nästa år.

Träffade även en av Josefs kompisar och dennes flickvän. Blev glatt överraskad när det visade sig att hon är korsettfanatiker och allmänt intresserad av historiska kläder. Jag tycker att Josef och jag får åka till dem och hälsa på någon gång, för isåfall kan hon skaffa fram billigt korsettmaterial åt mig, woohoo!

Om zhunee

Ull i alla former... Samt diverse andra textilhantverk, det är vad som fyller mitt liv i den till synes evighetslånga väntan på jobb. Visa alla inlägg av zhunee

Kommentera

